VETELIN URHEILUAUTOILIJAT

HISTORIA
Image

PUHELIN

pj. Sanna Korpela puh: 040-7791790 
sihteeri: Suvi Huusko puh: 0400-809909

SÄHKÖPOSTI

vetua@vetua.fi

Image

PUHELIN

pj. Sanna Korpela puh: 040-7791790 
sihteeri: Suvi Huusko puh: 0400-809909

SÄHKÖPOSTI

vetua@vetua.fi

Historiaosuus

Historiaa Vetelin Urheiluautoilijoiden toiminnasta vuosilta 1977-2007, joka pohjautuu osittain Juho Klemolan pakinasisältöiseen historiikkiin vuosilta 1977-1986. Koonnut Kaija Tunkkari. 

Seuran perustava kokous pidettiin 30.01.1977 Vetelin koulukeskuksessa. Paikalla oli 41 autourheilusta kiinnostunutta, joista johtokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Erkki Lumppio ja joka on siitä lähtien, joitakin taukoja lukuunottamatta, hoitanut UA:n pestiä näihin päiviin saakka. Perustamispöytäkirjan allekirjoittivat Erkki Lumppio, Esko Lumppio, Lasse Puusaari, Pekka Puusaari, Juhani Puusaari ja Heikki Klemola. Seuran ensimmäisen johtokunnan muodostivat nämä edellä mainitut perustajajäsenet sekä Seppo Klemola.

Seura rekisteröitiin 16.2 ja 8.3 yhdistys haki Suomen Autourheiluliiton jäsenyyttä. Vaikka loppiaisena Puusaaren montulla oli ensimmäiset kisat, virallinen Vetelin Urheiluautoilijoiden oma kisa pidettiin 13.3 ja kilpailijoita oli silloin 34. Toiset järjestetyt kisat vetivät kilpailijoita jo peräti 75 ja koko kilpailukaudella ajajia oli yhteensä 236, jäsenmäärän ollessa 120. 

Vuosi 1980 jatkui kilpailujen järjestelyillä, mutta samana vuonna järjestettiin myös koululaisille suunnattu "Näe ja Näy" -kampanja, jossa jaettiin tietoa heijastimen käytöstä. Osallistuttiin myös puulaakilentopallo-otteluun ja viestihiihtoon,sekä Ahveniston vauhtipäiviin osallistuttiin 20 henkilön voimalla. Tänä vuonna alkoi myös mikroautoilun toiminta hahmottua, kun koulutukseen lähetettiin kaksi edustajaa. 

Vuosi 1983 varmistui moottoriradan paikka Veteliin, paikaksi oli suunniteltu Sillanpään Arkkukankaan maasto, josta kiitos kuuluu Vetelin kunnalle. Rakentaminen alkoi vauhdilla ja talkootyöläisiä riitti, jopa niin että naiset uhkasivat viedä sängyt Kemoralle, koska miehet eivät malttaneet lopettaa talkoita edes yöksi. Syksyyn mennessä rata oli saanut jo asfalttipinnan ja harjoituslähtöjä voitiin jo kokeilla. Samana vuonna perustettin myös mikroautokerho, jonka pyöritys alkoi innokkaasti ja 7 mikroautoa oli jo valmiina. 

Jokamiesluokka sai vuonna 1990 uutta puhtia kun jokkisrata valmistui Kemoralle. Vanha Kemoran lyhyt rata otettiin jokkiskäyttöön, koska rataa oli pidennetty muihin kilpailuihin soveltuviksi. Rata oli kokonaan asfalttia ja antoi kuljettajille aivan uudenlaisen kokemuksen jokamiesluokkaan. 

Radan rakentamisesta lähtien on joka kevät Vapunpäivän tienoilla järjestetyt jokamiesluokan kisat keränneet useita satoja kilpailijoita ympäri Suomen. Kisan nimi Asfalttikunkku jo kertoo kisan luonteesta ja siitä että joka sen kisan voittaa, voi kehua olevansa hyvä kuljettaja. Vuoteen 2007 tullessa väliin on mahtunut kilpailuja, tuhansia talkootyötunteja ja mainittakoon esimerkiksi vuosi 1991, jolloin kisoja oli 7kpl samana vuonna. 

Vuoden 2000 jälkeen on UA:n kisakalenteriin ilmestynyt uusia autokilpailumuotoja kuten Historic Race-kilpailut, jotka ovat vanhemman kaluston kilpailut sekä Endurance-ajot, joka on kestävyysajo jossa tietyssä tuntimäärässä on saavutettava mahdollisimman paljon ratakierroksia. 2001 ostettiin myös Kavon Majana tunnettu hirsirakennus toimistotiloiksi, koska entinen kävi kovin ahtaaksi ja suunnitelmissa on ollut myös jonkinlaisen hallin rakentaminen, jotta voitaisiin luoda nuorisolle puitteet rakentaa ja korjata kilpa-autoja.